Tijdens de raadsbijeenkomst van 8 december stelde GroenLinks mondelinge vragen over duurzame energie. De gemeente Gorinchem is, net als veel andere gemeenten, aandeelhouder bij Eneco en hoewel Eneco het van de "grote" energiebedrijven op het gebied van duurzaam als een van de beste doet, kan het altijd beter! Zo is een deel van de energie die zij inkopen nog steeds opgewekt door fossiele brandstoffen. Als alle aandeelhoudende gemeenten tijdens een aandeelhoudersvergadering aandringen op inkoop van groene stroom kan Eneco nog meer verduurzamen! Net als in een aantal andere gemeenten vroeg GroenLinks hier in Gorinchem aandacht voor. Lees hier de vragen!

Mondelinge vragen:

Het klimaat staat momenteel vol in de aandacht. Professoren riepen op om zo snel mogelijk de kolencentrales te sluiten, er is een klimaattop bezig in Parijs en GroenLinks en PvdA presenteerden onlangs een gezamenlijke klimaatwet.

CO2 uitstoot uit fossiele brandstoffen wordt gezien als de grootste boosdoener en die uitstoot moet dan ook terug gedrongen worden. Hoe kan dat beter dan via de energiebedrijven? Zoals u weet is Gorinchem aandeelhouder van Eneco. We hebben 0,7% van de aandelen. Nu lijkt dat weinig, maar wanneer meerdere gemeenten samen een vuist maken (Rotterdam en Den Haag hebben samen al bijna de helft), kan er wel degelijk iets veranderen. Nu is Eneco van de grote spelers op de energiemarkt het beste bezig, maar het kan altijd beter. Zo kopen ze nog een groot deel van de stroom niet duurzaam in. Daarin zouden wij graag verandering zien. Daarom stelt GroenLinks vanavond deze vragen hier, maar wordt dit ook in andere gemeenten onder de aandacht gebracht.

De vraag die wij dus aan het college hebben luidt:

1. Is het college bereid om in de rol van aandeelhouder bij Eneco te pleiten voor het verder verduurzamen van de inkoop van stroom en hierin samen op te trekken met andere aandeelhouders?
  2. Zo ja, wilt u aan de raad terugkoppelen wat het effect hiervan was?

Vervolg:
Het college antwoordde positief op onze vraag of zij tijdens de aandeelhoudersvergadering, samen met anderen, wil gaan pleiten voor mee inkoop van duurzame stroom! Ook is ons beloofd dat we nog te horen wat hiervan de uitkomst is geworden. Een mooi resultaat dus!