GroenLinks Gorinchem maakt onderdeel uit van de afdeling GroenLinks Zuid-Holland Oost. Naast Gorinchem horen ook de gemeenten Giessenlanden, Hardinxveld-Giessendam, Leerdam en Zederik tot onze afdeling. Hier waren we echter niet vertegenwoordigd in de gemeenteraad.  Vanaf 1 januari 2019 zal de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden ontstaan (Leerdam, Vianen, Zederik). In die gemeente is een aparte afdeling opgericht. Ook fuseren Molenwaard en Giessenlanden tot de gemeente Molenlanden. Deze nieuwe gemeente valt onder de afdeling GroenLinks Zuid-Holland Oost. Hardinxveld-Giessendam zal per 1 januari 2019 overgaan naar de afdeling Drechtsteden.

Tussen 1994 en 2022 is GroenLinks constant vertegenwoordigd geweest in de gemeenteraad van Gorinchem. Van 1994-2010 vormden we een éénmansfractie en maakten we deel uit van de oppositie. Vanaf 2010-2018 hadden we twee raadszetels en maken we ook onderdeel uit van de coalitie en leveren we een wethouder in het College van B&W. Tussen september 2016 en juni 2017 had GroenLinks tijdelijk slechts één zetel in de raad van Gorinchem. Na de verkiezingen van maart 2018 vormde GroenLinks weer een eenmansfractie in de raad. In 2022 heeft GroenLinks helaas niet meegedaan aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Onze afdeling heeft twee keer per jaar een ledenvergadering. Daarnaast organiseren we nog allerlei andere activiteiten zoals een nieuwjaarsborrel en de jaarlijkse uitreiking van het GroenLintje.
We hebben rond de 75 leden in onze afdeling. Wilt u ook lid of actief worden? Neem dan contact op met ons bestuur!

GroenLinks afdeling Zuid-Holland Oost
Email: groenlinks.zho@gmail.com