Met de kaderstelling voor Bedrijventerrein Groote Haar (oftewel Gorinchem-Noord) wordt er een begin gemaakt met het nieuwe bestemmingsplan voor dit bedrijventerrein. Het oude bestemmingsplan was door de Raad van State vernietigd, omdat er onvoldoende zekerheid was over de afrit voor het bedrijventerrein op de A27. Nu deze zekerheid er wel is, kunnen we aan de slag met een nieuw bestemmingsplan. Daarom besprak de raad de herijking van de kaderstelling voor dit bedrijventerrein. Lees hier meer!

Met de kaderstelling voor Bedrijventerrein Groote Haar (oftewel Gorinchem-Noord) wordt er een begin gemaakt met het nieuwe bestemmingsplan voor dit bedrijventerrein. Het oude bestemmingsplan was door de Raad van State vernietigd, omdat er onvoldoende zekerheid was over de afrit voor het bedrijventerrein op de A27. Nu deze zekerheid er wel is, kunnen we aan de slag met een nieuw bestemmingsplan. 

GroenLinks was en is niet enthousiast over dit bedrijventerrein. We hebben er tegen gestemd zolang als dat het mogelijk was. Maar helaas was er altijd een ruime raadsmeerderheid voor dit bedrijventerrein. Hierdoor zijn we op een punt gekomen waarop we niet meer terug kunnen. Gorinchem heeft voor 33 miljoen euro aan grond gekocht en het is niet meer mogelijk om er nu alsnog weidegrond van te maken. GroenLinks heeft zich hierbij neergelegd. Vanaf dat moment zijn we gaan knokken om dit bedrijventerrein zo groen en duurzaam mogelijk te maken. Dit heeft er ondere ander toe geleid dat er windmolens op het bedrijventerrein komen. 

Bij de herijking van de kaderstelling voor dit bedrijventerrein heeft GroenLinks onder andere gepleit voor een goede aansluiting van het bedrijventerrein op het onderliggend wegennet, aandacht voor de bestaande schoolfietsroutes, de fietsveiligheid en de minimale belasting van de groene omgeving en het milieu. Lees hier de spreektekst!

Voorzitter,

Als je een bedrijventerrein realiseert, dan moet je ook zeker weten dat er een aansluiting komt van en naar het bedrijventerrein. Tot 2014 wisten we niet zeker of er een aansluiting naar de A27 zou komen. Nu we zeker weten dat die aansluiting er komt, kunnen we ook doorgaan met de realisatie van het bedrijventerrein. Dit is in het kort waar het in dit voorstel om gaat. In principe een herhaling van zetten, omdat het aanvankelijke besluit om het bedrijventerrein te realiseren in 2007 al is genomen.

En of je nou voor of tegen het bedrijventerrein bent: blij mogen we in ieder geval zijn dat er uitzicht is op de uitgifte van gronden en daarmee op een gezond financien van de gemeente. Want één ding is zeker. Als de aansluiting er niet was geweest, dan hadden we nog wel een paar bezuinigingsrondes te gaan. GroenLinks staat daarom op het standpunt om de kansen die deze ontwikkeling biedt te verzilveren, zoals het plaatsen van windmolens voor opwekking van duurzame energie.

Hoewel ik dit voorstel een herhaling van zetten heb genoemd is dat natuurlijk ten dele waar, omdat hierin een aantal varianten zijn uitgewerkt voor de ontsluiting van het bedrijventerrein. Er is een basisvariant die uitgaat van een directe aantakking van het bedrijventerrein op de aansluiting A27. Wij begrijpen dat deze variant minimaal noodzakelijk is maar daar blijft het dan ook bij. Voor GroenLinks bevat het niet de kansen, zoals aansluiting op het onderliggend weggennet, die we graag willen verzilveren. Daarom willen wij u vragen om zich te richten op het tweede variant. Uiteraard samen met de bestuurlijke partners, zoals de gemeente Giessenlanden. Mijn fractie heeft al met interesse kennisgenomen van de drie opties, a, b en c, die het tweede variant mogelijk maakt. Het is wat lastig om te praten zonder plaatjes, maar wat de oost-westverbinding tussen de Vlietskade en Hoogbloklandseweg betreft, ligt optie a het meest noordelijk, optie b in het midden en optie c zuidelijk. Op basis van wat er nu ligt gaat onze voorkeur uit naar optie 2c. Ten eerste omdat daarmee het Groene hart minder wordt aangetast. Ten tweede omdat de optie 2c veiliger is voor de doorstroming van fietsers, met name veel scholieren. En ten derde omdat de optie 2c mogelijk is zonder al te veel kosten voor de verwerving van grond. Ook in financieel opzicht is 2c dus meest voordelige.

Wij denken overigens wel dat het tweede variant tot meer sluipverkeer zal leiden. Dit wordt echter niet bevestigd in onderzoeksrapport van RoyalHaskoning. Zij verwachten geen tot nauwelijks toename van het sluipverkeer. Hoewel dit een technische vraag is zijn we wel benieuwd hoe u hier tegenaan kijkt en of u dit risico in ogenschouw wilt nemen.

Dan is er ook nog een ander risico wat u terecht benoemd. Namelijk het actualiseren van het behoefteonderzoek en de kans dat hier een lagere behoefte uit blijkt dan waar tot nu toe van uitgegaan is. Dat zou namelijk betekenen dat wij onze plannen moeten aanpassen. Niet onbelangrijk dus. Wanneer denkt u ons hierover te kunnen informeren?

Tot slot, voorzitter, zijn we blij dat we een milieuzonering gaan hanteren. Geen inrichtingen met gevaarlijke stoffen en geen grote lawaaimakers. Het bedrijventerrein is niet ver verwijderd van de woonwijken dus deze keuze lijkt ons het benoemen waard.

Wij wensen u veel succes met de voorbereidingen en het halen van de bestuurlijke planning, die aardig strak is te noemen.