De GroenLinks fractie heeft deze week schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over de veranderingen in de collectieve verzekering voor cliënten van de Regionale Sociale Dienst (RSD). Door gewijzigd beleid is het niet meer mogelijk dat de RSD de ziektenkostenpremie voor de cliënten betaald. GroenLinks maakt zich zorgen over deze ontwikkeling en stelde daarom vragen aan het college.
Per 1 januari 2011 is het voor cliënten van de RSD niet meer mogelijk om hun ziektenkostenpremie door de RSD te laten verrekenen met de uitkering. Vanaf dat moment moeten de cliënten dus zelf zorgen dat de premie betaald wordt. De cliënten kunnen dan kiezen voor een automatische afschrijving of het zelf elke maand overmaken.
Als de cliënten kiezen voor de automatische afschrijving zal dit gebeuren rond de 27e van de maand. Maar de uitkering wordt al op de 4e van de maand gestort. Er zitten dus meer dan drie weken tussen het storten van de uitkering en het afschrijven van de premie.
Nu weet iedereen dat een uitkering geen vetpot is en dat veel uitkeringsgerechtigden de grootst mogelijke moeite hebben om aan het eind van de maand rond te komen van de uitkering. De fractie van GroenLinks maakt zich dan ook zorgen, dat door de lange periode tussen storting van de uitkering en afschrijving van de premie hier problemen kunnen ontstaan. Hierdoor zouden mensen betalingsachterstanden en daarmee schulden kunnen oplopen. Dat is volgens ons een onwenselijke situatie. Het kan toch niet zo zijn dat door twee niet op elkaar aansluitende systemen mensen in de problemen raken?
Daarom hebben wij deze schriftelijke vragen gesteld:
- Is het college op de hoogte van deze verandering voor cliënten van de RSD? En zo ja, kunt u aangeven wat de oorzaak is van deze wijziging?
- Hoe is deze verandering aan de cliënten van de RSD gecommuniceerd?
- Deelt het college onze zorgen over deze nieuwe vorm van premiebetaling voor de collectief verzekerden?
- Welke maatregelen nemen RSD, college of Trias om te zorgen dat er geen (ernstige) betalingsachterstanden ontstaan?
- Is het college bereid om met Trias en de RSD in gesprek te gaan om te zoeken naar een betere oplossing (bijv. de premie niet de 27e maar de 4e van de maand af te schrijven)?
Binnen 6 weken zal het antwoord van het college komen. Wordt vervolgd dus!