GroenLinks heeft tijdens de raadsbijeenkomst van 7 maart mondelinge vragen gesteld over twee onderwerpen: over gescheiden inzameling van plastic en van glas en over een uitgave van de gemeente waarin spreekt over "heterohuwelijken"

Tijdens het maandelijkse vragenuurtje voor de raadsleden stelde Rutger van Breemen namens GroenLinks twee series vragen. De eerste serie ging over het gescheiden inzamelen van plastic en glas. GroenLinks had uit een ingezonden brief in de Stad Gorinchem, dat ambtenaren aan burgers vertellen dat het plastic dat gescheiden ingezameld wordt in de proefcontainer in de Tiende Penninglaan en op het afvalbrengstation op Papland, uiteindelijk gewoon op de grote hoop en dus in de verbrandingsoven verdwijnt.

Omdat GroenLinks al eerder vragen gesteld heeft over de invoering van gescheiden plasticinzameling, vonden we het nuttig om nu maar weer eens aan de bel te trekken. Want, hoe zit het nu eigenlijk met dat project? Gaat Gorinchem er nog wat aan doen, of wachten we tot het laatste moment met invoeren? Wethouder Biemans (Stadsbelang/Leefbaar Gorcum) gaf toe dat het meeste plastic uit de inzamelingscontainers inderdaad bij het restafval belandt, omdat meer dan de helft vervuild is. Over de vreemde situatie van maar één inzamelingsbak in heel de stad, vertelde hij dat het gaat om een proef. B&W van Gorinchem willen eerst resultaten uit andere gemeentes afwachten, voordat we zelf gescheiden plastic gaan inzamelen. Wat GroenLinks betreft mag het college hier best wat voortvarender in optreden. Zo eng is het toch allemaal niet?!

Ook over het gescheiden inzamelen van glas stelden we vragen. Het valt GroenLinks op dat er in de wijken op steeds meer plekken ondergrondse glascontainers verschijnen met maar één gat. Kortom, een glas bak waar al het glas op één hoop komt. Wat GroenLinks betreft hoort al het glas gewoon netjes gescheiden te worden dus stelden we vragen over de reden van het plaatsen van zulke, niet scheidende, containers. Wethouder Biemans verbaasde iedereen door te roepen dat het glas toch niet gescheiden opgehaald wordt, dus dat het verder niet zoveel uitmaakt. Oftewel: als dat waar is, zijn duizende Gorinchemmers al jaren voor niks aan het scheiden!

Toen een groot deel van de raad om opheldering vroeg, beloofde Biemans het na te zoeken. Wij moeten de informatie van het college nog krijgen, maar uit informatie die aan de Stad Gorinchem is verstrekt blijkt dat de wethouder zich vergist had. De containers waar wél gescheiden gaten (dus groen, bruin en wit) in zitten worden netjes gescheiden ingezameld. De rest van de containers worden deels achteraf gescheiden. Hoe dat precies in zijn werk gaat, vraag ik me af, maar als de informatie van het college ons bereikt heeft zullen we daar wel weer verder mee gaan.

Latere toevoeging:
Het bijtertje van deze week uit de Gorcumse Courant drukt precies het gevoel uit dat burgers krijgen van het verhaal dat Wethouder Biemans tijdens het vragenuurtje had. Gelukkig was hij gewoon gebrekkig voorbereid en is het door de gemeente herstelt!