Bij de behandeling van de uitgangspunten voor het bestemmingsplan Binnenstad diende de fractie van GroenLinks een motie in om te komen met een rapportage over de mogelijkheden die wij als gemeente hebben om de leegstand tegen te gaan. Na raadsbrede steunbetuigingen nam het college deze motie over!

Leegstand is een probleem in onze Binnenstad. Het ontsiert winkelstraten, maakt woongebieden minder prettig om te wonen en is slecht voor de levendigheid en aantrekkelijkheid van de Binnenstad. Natuurlijk is de economische crisis een van de oorzaken voor de leegstand, maar GroenLinks is er van overtuigd dat er ook andere oorzaken te noemen zijn (zoals bijv. huurprijzen).

Het college heeft al voorgesteld om het kernwinkelgebied compacter te maken. Dat is natuurlijk een maatregel die effect zal hebben, maar GroenLinks zou nog wel wat verder willen gaan. Tijdens een raadsexcursie naar Hasselt (België) hebben we gezien hoe men daar door sanctionering leegstand tegengaat en ook de gemeente Amsterdam is met een leegstandsverordening gekomen. Ook bijvoorbeeld het (tijdelijk) gebruiken van leegstaande panden als atelierruimte en het extra stimuleren van wonen boven winkels zijn mogelijkheden die bekeken moeten worden.

Daarom hebben wij een motie gemaakt met daarin de vraag aan het college om te komen met een rapportage wat onze mogelijkheden zijn om aan de ene kant het tegengaan van leegstand door de eigenaren te stimuleren en anderzijds (als dit niet gebeurt) te sanctioneren.

Binnen de raad klonk bij alle fracties positieve waardering voor onze motie en ook het college vond het een goed idee, want ze namen de motie over. Een mooi resultaat dus en hopelijk een stap in de richting van minder leegstand!

In de bijlage vindt u de motie.