Uit de antwoorden op onze schriftelijke vragen over de zorgverzekering van de cliënten van de Regionale Sociale Dienst (RSD) blijkt, dat de verandering van de premiebetaling te wijten is aan de onmogelijkheid om het administratiesysteem bij zorgverzekeraar Trias aan te passen. Jammer dat zo'n onbenulligheid zulke gevolgen heeft voor onze minima!
Wij waren op zich best tevreden met de beantwoording van het college. De antwoorden maken duidelijk dat de gemeente en de RSD alles geprobeerd hebben om deze situatie zo optimaal mogelijk op te lossen en dat is goed om te merken! Wel is het teleurstellend dat blijkbaar het systeem van Trias zo is opgebouwd dat het administratiesysteem absoluut niet anders kan. Het geeft een onbevredigend gevoel dat zoiets onbenulligs als een administratiesysteem de goede bedoelingen van RSD en gemeentelijk minimabeleid kan tegenwerken!
Wel geeft de beantwoording ons hoop dat er naar goede oplossingen gezocht is. Zo zal Trias snel aan de bel trekken als er een betalingsachterstand dreigt te ontstaan. Hierdoor moet voorkomen worden dat mensen betalingsachterstanden oplopen en dan in de schuldhulpverlening terecht komen. Wij hopen dat deze duidelijke afspraken ook daadwerkelijk nageleefd gaan worden!
Wij houden in elk geval de vinger aan de pols! Daarom willen we cliënten van de RSD ook oproepen om deze antwoorden te gebruiken als er iets mis dreigt te gaan met de zorgverzekering! Ook zouden wij het graag van u horen als er dingen niet gebeuren zoals het is afgesproken! Neemt u daarvoor contact met ons op!
Zie in de bijlage de beantwoording van het college!