Vorige maand deden we een oproep om mensen te nomineren voor het Groene Lintje. We hebben veel reacties gekregen en daar zijn 5 nominaties uitgerold. Op 24 maart zal bekend worden wie de winnaar is van het Groen Lintje 2013!

GroenLinks maakt zich sterk voor een groenere gemeente en daarom geven ze graag een pluim aan anderen die dat ook belangrijk vinden. Half februari deed GroenLinks een oproep uit aan inwoners van Gorinchem om kandidaten aan te dragen voor een Groen Lintje. Vijf Gorinchemmers werden daarop genomineerd. Uit deze nominaties kiest de fractie van GroenLinks diegene die het verdient om nog eens extra in het zonnetje gezet te worden. De uitreiking van het Groen Lintje zal gebeuren op 24 maart tijdens een gezellige bijeenkomst in het natuurcentrum Van Andel-Spruyt (bij de kinderboerderij, in het stadspark), een groene borrel, waar iedereen van harte welkom is! Alle genomineerden worden uitgenodigd voor de uitreiking, maar zijn nog niet bekend met de uitslag.

De genomineerden dit jaar zijn:

1. Sweet Ima: Deze bakkerij in de Gorinchemse Binnenstad heeft puur als uitgangspunt. Daarom worden alle producten zelf gemaakt met ingrediënten die alleen puur natuur zijn. Daarnaast verkoopt Sweet Ima heerlijk biologisch brood. Sweet Ima is een prima voorbeeld van een duurzame ondernemer in onze stad!
2. Natuurcentrum Van Andel-Spruyt, het natuurcentrum in Gorinchem is dé plek waar je wat over natuur en milieu kunt leren. Maar er gebeurt nog veel meer op het gebied van duurzaamheid. Zo is er een oplaadpunt voor elektrische fietsen, dat gevoed wordt door zonne-energie en liggen op het dak van de stal ook zonnepanelen. In het restaurant worden biologische producten en drankjes verkocht. Met beperkte middelen weet het natuurcentrum toch steeds weer een slag te maken in duurzaamheid.
3. Mw. Susan Schuddeboom, deze Gorinchemse zet zich o.a. op haar werkplek, het Wellantcollege, enorm in voor duurzaamheid en bewuste omgang met het milieu. Zo heeft ze door middel van de Duurzaamheidsgame en een duurzaam lesprogramma het  het van belang van duurzaamheid en biologisch voedsel bij haar leerlingen onder de aandacht gebracht. Ook besteedt Mw. Schuddeboom veel aandacht aan afvalscheiding.
4. DakLab, DakLab is een Gorinchems bedrijf dat adviezen geeft over het gebruik van daken. Veel mensen gebruiken hun dak vooral om droog te blijven, maar je kunt een dak ook gebruiken om CO2 af te vangen, op te tuinieren, of zonnepanelen op te plaatsen. Groene daken maken langzaam maar zeker hun intrede in de steden van Nederland, wat goed is tegen het fijnstof en voor de biodiversiteit, omdat er allerlei beesten en planten groeien, die normaal nooit in een stad zouden kunnen leven. DakLab geeft adviezen om tot een functioneel en duurzaam dak te komen.
5. Bijenhoudersvereniging Gorinchem e.o. De bij vervult een belangrijke taak in de natuur. Behalve dat hij heerlijke honing produceert, zorgt hij, op zoek naar bloemen, voor de bestuiving en bevruchting van heel veel gewassen. De landbouw zou zonder de bij zwaar in de problemen komen. Toch heeft de bij het zwaar. Er is steeds minder ruimte voor bijenvolken en ze worden bedreigd door bestrijdingsmiddelen. Daarom is het werk dat de Bijenhoudersvereniging doet erg belangrijk! Zij geven cursussen bijhouden en voorlichting over het nut van de bij. Zo kunnen meer mensen een volk bijen gaan houden en wordt de bij in stand gehouden.

Iedereen is van harte uitgenodigd om de Groene borrel en de uitreiking van het Groen Lintje 2013 bij te wonen!