We hebben er bijna 4 jaar hard aan moeten trekken, maar sinds 31 oktober heeft Gorinchem dan écht officieel een fietsplan! En daar is GroenLinks erg blij mee!

Het fietsplan is een langgekoesterde wens van GroenLinks. De visie van vorige colleges op mobiliteit was: je hebt de auto, en je hebt alternatieve vervoersstromen (zoals de fiets en de voetganger). Volgens GroenLinks is de fiets echter een heel essentieel deel van de Gorinchemse mobiliteit. Veel scholieren gebruiken de Gorinchemse wegen om uit de regio naar hun school te komen, mensen overbruggen de korte afstanden in de stad vaak met de fiets en het openbaar vervoer (trein en veer) staan gratis fietsvervoer toe, dus ook daarmee komen en gaan fietsen onze stad in en uit. Daarnaast is fietsen goed voor zowel de lichaamsbeweging als voor het milieu. Reden genoeg dus, om de fiets niet als een of andere andere vervoersstroom naast de belangrijke auto te zien, maar als één van de hoofdgebruikers op de weg.

Uitgangspunten van het fietsplan zijn dat het fietsgebruik stijgt en dat de fietsveiligheid vergroot wordt. Dat onderschrijft GroenLinks: we willen de fiets waar mogelijk stimuleren. Als je mensen meer wilt laten fietsen, dan zul je ervoor moeten zorgen dat ze comfortabel op de fiets van A naar B kunnen. Dus wegen moeten veilig zijn, fietspaden moeten goed zijn en je moet je fiets goed kunnen stallen. Dus: veilige, liefst vrijliggende fietspaden, goed asfalt, geen paaltjes op gekke plaatsen, fatsoenlijke stallingen en rekken. Deze punten worden meegenomen in het fietsplan, en daar is GroenLinks heel tevreden mee. Helaas is er momenteel niet veel financiële ruimte voor het fietsplan, maar we zijn blij dat er nu een goed plan ligt, zodat we als er weer meer geld beschikbaar is, meteen aan de slag kunnen om het fietsen in Gorinchem zo veilig en comfortabel mogelijk te maken!

Hieronder leest u het betoog van Rutger van Breemen over het fietsplan:

Voorzitter,

Met de vaststelling vanavond van het fietsplan wordt een lang gekoesterde wens van GroenLinks werkelijkheid. Waar voorheen in deze gemeente door vorige colleges nog werd opgeschreven dat je in het verkeer de auto had, en daarnaast ook nog de “alternatieve” vervoerstroom fietsers, krijgt de fiets met dit fietsplan eindelijk de plek die hij verdient op de gorinchemse wegen en in het gorinchemse beleid.

Gorinchem is immers een compacte stad, waarbinnen alles makkelijk op de fiets te bereiken is. Daarnaast maken vele scholieren die uit de omringende gemeentes komen gebruik van het gorinchemse wegen net om op hun school te komen. En Gorinchem is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer waarbij de fiets meegenomen kan worden – denk aan de veerdienst en de MerwedeLingeLijn-, waardoor de fiets vaak meedoet in een multimodale vervoersbeweging. Deze zaken maken dat de fiets niet zomaar een alternatieve vervoersstroom in Gorinchem is, maar een belangrijk onderdeel van het Gorinchemse wegverkeer. Daarnaast is fietsen gezond én milieuvriendelijk, dus het werd hoogtijd dat er een fietsplan in Gorinchem kwam!

Het voorliggende voorstel richt zich op twee maatschappelijke effecten: hogere veiligheid en meer fietsgebruik. En simpel gezegd, als je dat wilt bereiken, zullen je moeten zorgen dat mensen zich comfortabel en veilig door Gorinchem kunnen bewegen op de fiets.

Wat GroenLinks betreft wordt in het beleidsdeel van het fietsplan aan die twee uitgangspunten voldoende recht gedaan. Het is natuurlijk enorm jammer, dat er nu geen geld beschikbaar is voor het fietsplan, en dat we daardoor nu voor twee jaar voor meetrappen kiezen. Het liefst zou je met zo’n visie in de hand je mouwen opstropen en alle knelpunten aan gaan pakken, maar we moeten reëel zijn, ook voor fietsbeleid zijn maar beperkte middelen beschikbaar op dit moment. Maar desondanks zijn er volgens GroenLinks genoeg aanknopingspunten om het fietsplan niet een papieren tijger ergens in een la te laten zijn.

De fietsinfrastructuur en het fietsnetwerk worden versterkt door onder andere nieuwe verbindingen, beter wegdek en veiligere kruisingen. Bij de nieuwe verbindingen willen we graag de opmerking plaatsen dat niet alleen de Linge, maar ook het Merwedekanaal en het kanaal van Steenenhoek barrières kunnen zijn voor het fietsverkeer. We hebben daarom dan ook de motie van de Christenunie/SGP en VVD mede ingediend. Het zou volgens ons de veiligheid en doorstroming van het fietsverkeer vergroten, als we de scholieren vanuit Brabant niet helemaal over de Wolpherense dijk, de twee rotondes voor het stadhuis, de stationsweg en de Haarsekades naar het scholengebied bij de Hoefslag laten fietsen, maar buiten de stad om, waar ze vrijwel geen last hebben (of kunnen zijn) van ander verkeer. Vooral als we het plaatje met knelpunten goed bekijken, zien we dat met name op deze route veel gevaarlijke punten voor de fietser liggen. Een onderzoek naar een betere en veiligere route is wat ons betreft dan ook een goed idee.

Verder willen we bij het fietsnetwerk ook meegeven dat de trein en met name de veerdienst daar ook zeker bij betrokken moeten worden. Tijdens een presentatie over de veerdienst hoorden we dat veel gebruikers de veerdienst ervaren als een verlenging van het fietspad. Het is daarom dan ook goed om bij het nadenken over de fietsinfrastuctuur, deze verlengingen mee te nemen.

Het is ook goed te zien dat er aandacht is voor het fietsparkeren. Op een aantal belangrijke plaatsen in Gorinchem, neem het zwembad of het natuurcentrum, maar ook sporthal de Oosterbliek, zijn de fietsparkeer mogelijkheden op het moment best beroerd te noemen. Er staan wat gammele beugels, maar goede, stevige fietsenrekken ontbreken. GroenLinks is dus blij dat daar naar gekeken gaat worden, want onderdeel van het verleiden van mensen om de fiets te gebruiken in plaats van de auto, is de mogelijkheid om je fiets fatsoenlijk kwijt te kunnen.

Wat betreft de voorlichting hebben we nog een opmerking, die we het college graag mee willen geven. Bij de leeftijdscategorie 4 tot 12 jaar wordt daar nu de kinderen op basisschool leeftijd genoemd, maar wat GroenLinks betreft moeten bij die doelgroep ook nog duidelijk de ouders betrokken worden. Je hoeft maar naar een willekeurige Gorinchemse basisschool te gaan ’s ochtends en je zult zien dat het aantal ouder dat hun kinderen met de auto naar school brengt nog vrij groot is. Juist daar past een stukje voorlichting over de voordelen van het fietsen voor het kind: lichaamsbeweging, frisse lucht, wennen aan het deelnemen van het verkeer, beter voor het milieu. Hopelijk wil het college deze suggestie ook meenemen.

Tenslotte willen we opmerken dat we blij zijn dat de fietsersbond zo nauw betrokken is bij het opstellen van dit plan. We hebben met hen gesproken en van hen begrepen dat zij veel input hebben geleverd, wat ze ook terug gezien hebben in het fietsplan. Het feit dat de fietsersbond aangegeven heeft best tevreden zijn met dit plan, wijst er wel op dat er goed werk geleverd is. Ook GroenLinks is blij met dit stuk en kijkt uit naar het beter en veiliger fietsen in Gorinchem.