Het conceptcoalitieakkoord van de nieuwe coalitie (GroenLinks, SP, VVD, D66 en CU/SGP) is gereed. Het ‘akkoord op hoofdlijnen’ wordt deze week onder embargo voorgelegd aan de oppositiepartijen en is eind van de week openbaar.

De afgelopen weken werkten SP, VVD, D66, CU/SGP en GL voortvarend en in een goede sfeer aan de totstandkoming van het coalitieakkoord dat het motto ‘Verbindend, levendig & zorgzaam’ meekrijgt. Het is een akkoord op hoofdlijnen, waarin de coalitiepartners hun koers, ambities en afspraken voor de nieuwe bestuursperiode aangeven.

Oppositie

De coalitie wil een constructieve relatie met en binnen de gemeenteraad, ‘waarbij de oppositiepartijen volop mee (kunnen) doen en hun accenten kunnen inbrengen’, aldus een persverklaring vandaag. Daarom wordt het conceptakkoord ook aan hen voorgelegd. Vrijdag aanstaande wordt de definitieve versie openbaar.

Gezamenlijke visie

De coalitiepartners hebben elkaar gevonden in een gezamenlijke visie op overheid en samenleving. Zij delen de wens te werken aan een sociale, solide gemeente, die dicht bij haar inwoners, ondernemers, en maatschappelijke partners staat. Het coalitieakkoord borduurt voort op het ingezette beleid van de vorige raadsperiode.

College

Het coalitieakkoord wordt donderdag 22 mei a.s. aangeboden aan de raad. Als beoogd wethouders voor benoeming in diezelfde raadsvergadering dragen de partijen voor: Eva Dansen (SP), Marcel Doodkorte (VVD), Arnie Faro (D66), Hans Freije (CU) en Arjen Rijsdijk (GL).