Eind september stelde GroenLinks (net als de SP) schriftelijke vragen aan het college van B&W over de problemen die door verschillende media gemeld worden bij het COA en de invloed daarvan op de eventuele komst van een AZC naar Gorinchem. Het college heeft deze vragen inmiddels door middel van een raadsinformatiebrief beantwoord.

Het college legt uit dat er inderdaad centra elders in het land gesloten zullen worden. Het lijkt gek, om dan in Gorinchem een nieuwe te bouwen. Dit heeft echter twee redenen: Er is minder vraag naar opvangplaatsen en de opvangplaatsen die nog nodig zijn, moeten van betere kwaliteit worden. Het college kondigt aan dat het COA voornemens is om in Gorinchem een kwalitatief duurzaam AZC te ontwikkelen. Wat dit precies inhoudt, is ons nog niet helemaal duidelijk.

Behalve dit geeft het college in de brief ook kort een stand van zaken weer over de komst van het AZC naar Gorinchem en over de voorwaarden die wij als gemeenteraad daaraan gesteld hebben. Het college verwacht in oktober een concept bestuursovereenkomst aan de raad voor te kunnen leggen. In deze overeenkomst staan de voorwaarden beschreven waaronder er een AZC in Gorinchem zou kunnen komen. Onze fractie zal deze overeenkomst heel streng toetsen op de voorwaarden die wij gesteld hebben op met name de humane aspecten: scholing, dagbesteding, veiligheid, vervoer en de omgang met uitgeprocedeerde asielzoekers. We zijn graag bereid om asielzoekers in onze gemeente op te vangen, maar dan moet wel volledig voldaan worden aan de voorwaarden die wij daarvoor gesteld hebben. Dat is beter voor zowel de asielzoekers, als ook zeker voor onze bewoners. We houden de vinger dus aan pols!

Lees als bijlage de raadsinformatiebrief van het college.