Het IHP (Integraal HuisvestingsPlan) voor het onderwijs is hét middel voor de gemeente om op een integrale manier naar de huisvesting van scholen te kijken. In plaats van steeds brandjes te blussen als er een school te klein werd of onderhouden moest worden, wordt nu de huisvesting van het onderwijs in het geheel bekeken. Dit is efficiënter en je kunt voor langere termijn goede afspraken met elkaar maken. Het IHP is in 2011 vastgesteld en tijdens de raadsvergadering van 16 oktober 2014 was een actualisatie van het IHP voor met name het Voortgezet Onderwijs aan de orde. GroenLinks was erg tevreden met dit plan, vooral ook omdat het in heel goed overleg met de schoolbesturen tot stand is gekomen. Lees hier de bijdrage die Rutger van Breemen namens GroenLinks deed aan dit debat.

Het doel van huisvestingsbeleid voor onderwijs is dat je als gemeente de optimale mogelijkheden biedt voor scholen om goed onderwijs te geven. De gemeente zorgt ervoor dat er een gebouw is dat groot genoeg is, voldoet aan de moderne eisen, een goede luchtkwaliteit heeft enzovoorts, zodat de huisvesting nooit een belemmering kan zijn voor het onderwijs. Door middel van het IHP wordt deze huisvesting integraal over de gehele stad bekeken en we hebben de afgelopen drie jaar dat het IHP nu gebruikt wordt gezien welke voordelen dat heeft. Gelukkig is het IHP geen statisch document dat voor tien jaar in beton gegoten is, maar is er de flexibiliteit om mee te bewegen met de ontwikkelingen die in het veld gebeuren. Vandaar ook dat we nu met deze actualisatie het IHP weer bijslijpen, en dan met name op het gebied van het voortgezet onderwijs.

GroenLinks is erg blij met dit voorstel, voorzitter. Het wervende verhaal dat dhr. Flikweert hier in de raad heeft gehouden, geeft wel aan in welke constructieve sfeer er door de gemeente met de schoolbesturen overlegd is. En dat is belangrijk! Je zou willen dat het op elk beleidsterrein zo zou verlopen. Maar juist bij het IHP is het extra belangrijk: gemeente en scholen bouwen immers samen aan goed onderwijs, en dus een goede toekomst voor de jeugd in en om Gorinchem. Samen optrekken is dus dé geijkte weg om tot het beste resultaat te komen.

En het resultaat dat het college ons nu voorlegt, spreekt ons erg aan. Met de renovatie van de windroos blijft er voortgezet onderwijs in het hart van de Haarwijk. Dit biedt voor zowel de school als de omgeving mooie kansen voor samenwerking.

Ook zijn we erg blij met de mogelijkheid dat het Wellantcollege zal gaan inhuizen in het gebouw aan de Willem de Vries Robbéweg. Hierdoor blijft het groenonderwijs in Gorinchem gehuisvest en dat verbreed en dus versterkt het onderwijs aanbod in Gorinchem. Ook juichen wij de versterking van de samenwerking tussen VMBO en MBO, dus de versterking van de samenwerking tussen OVO, Wellant en DaVinci college heel erg toe.

De laatste week hebben we een aantal keer contact gehad met een aantal verontruste leden van de MR van het Merewadecollege. Naast een aantal interne zaken, die ik graag tussen bestuur en MR laat, maakten zij zich vooral zorgen om de haalbaarheid van de inpassing van het Wellantcollege in het gebouw aan de Vries Robbéweg. Naar aanleiding van dit gesprek hebben wij een aantal verduidelijkende vragen gesteld, die enorm snel beantwoord zijn, dank aan de afdeling hiervoor. Het antwoord op deze vragen hebben ons op het punt van de haalbaarheid gerustgesteld. Zowel de gemeentelijke prognoses als die van de school duiden op een lichte afname van het aantal leerlingen per 2015, dus de kans dat we over een aantal jaar ineens extra lokalen voor het Merewade moeten gaan zoeken is klein. Ook uit de voorlopige schetsplannen blijkt dat het zal kunnen.

Dus behalve dat er de intentie van de schoolbesturen is, dat het onderwijskundig een grote aanvulling zou zijn, is er – en dat vinden wij heel belangrijk – gekeken naar de haalbaarheid en dat blijkt te kunnen. Je kunt iets wel heel graag willen of nodig vinden, maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Nu blijkt dat het inpassen van het Wellant haalbaar is, juicht onze fractie deze ontwikkeling dan ook alleen nog maar meer toe.

Voorzitter, GroenLinks is dus erg blij met deze actualisatie van het IHP en zal dan ook instemmen met het collegevoorstel om te kiezen voor scenario B en daarvoor de 5,1 M€ beschikbaar te stellen. We kijken uit naar de voorstellen waar het college bij de perspectiefnota mee komt om het gerealiseerde financiële voordeel in te zetten binnen het onderwijs. U zult begrijpen dat wij daarbij extra alert zullen zijn op de warme overdracht van het buitenonderhoud, zoals mevr Berkelmans dat zo mooi noemde in haar presentatie. Volgens GroenLinks is die overdracht namelijk hét moment om extra in te zetten op groene schoolpleinen en stadslandbouw op school.

Met die tip kom ik aan het einde van mijn eerste termijn.